FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/03/2020

Vem betalar för bodelningsförrättaren?

Hej

Har skilt mig och vi försöker komma till en bodelning men är inte överens

Jag vill ha med en jurist med min ex man inte vill och menar då att jag för stå för kostnaden för en jurist själv. Stämmer detta eller kan jag kräva att vi ska dela på kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Vem ska betala för bodelningsförrättaren?

Om makarna inte kan enas om en bodelning kan en make ansöka hos tingsrätten om att förordna någon att vara bodelningsförrättare (17 kap. 1 § ÄktB).

Bodelningsförrättaren har självklart rätt att få betalt för det arbete denne utför. Kostnaderna ska betalas av makarna med hälften var (17 kap. 7 § andra stycket ÄktB). Om den ena maken, genom vårdslöshet eller försummelse, har orsakat ökade kostnader, eller om makarnas ekonomiska förhållanden ger särskild anledning för det, kan bodelningsförrättaren bestämma en annan fördelning. En sådan jämkning ska dock endast ske i undantagsfall.

I förhållande till bodelningsförrättaren svarar makarna solidariskt för dennes ersättning (17 kap. 7 § tredje stycket ÄktB).

Slutsats

Du kan alltså ansöka om en att förordna en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Du och din man ska sedan stå för kostnaden för bodelningsförrättaren med hälften vardera.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare