Vem betalar rättegångskostnaderna i tvistemål?

Min sambo ska upp i rättegång emot sitt ex. Hennes ex kräver 6000:- av hon. Nu har hon fått höra att hon kan få betala alla rättegångskostnader. Är det så? Kan hon bli skyldig att behöva betala för allt som har med rättegången att göra utöver hennes advokat kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vem som är skyldig att betala för rättegångskostnaderna hittar du i rättegångsbalken (RB).

Den förlorande parten står för rättegångskostnaderna

Huvudregeln är att den "förlorande" parten måste betala "vinnarens" rättegångskostnader (18 kap. 1 § RB). Eftersom du skriver att tvisten rör ett krav på 6000 kr så kallas det för ett "småmål". Ett småmål är ett mål som rör ett belopp på under ett halvt prisbasbelopp (under ungefär 22 500 kr).

Rättegångskostnader i småmål

I småmål får man inte ersättning för lika stor del av rättegångskostnaderna som i övriga mål. Man får därför stå en större del av kostnaderna själv, oavsett om man vinner eller förlorar. I småmål kan man endast få ersättning från motparten för rättslig rådgivning (advokat) under en timme vid ett tillfälle, ansökningsavgift eller tilläggsavgift, resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde, vittnesbevisning samt för översättning av handlingar (18 kap. 8 a § RB).

Om din sambo förlorar rättegången kan hon alltså endast bli skyldig att betala för de rättegångskostnader som räknades upp ovanför + kostnaderna för sin egen advokat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare