Vem blir skyldig att betala vinstskatten på bostadsrätten?

Hej jag har en fråga. Min far har ärvt en bostadsrätt då min farmor gick bort. Den har skjutit i värde mot vad de köpte den för. Hur blir det med vinstskatten? Skall han betala den? Om han ger bort bostadsrätten till mig vilket han vill vem betalar vinstskatten? Försvinner den eller vem blir skyldig att betala då den gått upp några miljoner från vad min farmor en gång betalade.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag tolkar det du har skrivit som att din pappa har ärvt en bostadsrätt efter din farmor, som han i sin tur vill ge till dig i gåva. Bostadsrätten har ökat i värde sedan din farmor köpte den, vilket gör att du undrar vem som kommer att bli skyldig att betala vinstskatten när bostadsrätten en dag säljs.

En förutsättning för att vinstskatten ska betalas är förstås att bostadsrätten har sålts med vinst, men jag kommer att utgå från det i mitt svar.

Jag kommer att hänvisa till inkomstskattelagen (IL), som innehåller regler om hur bostadsrätter ska beskattas. För tillfället kan jag tyvärr inte länka direkt till de specifika reglerna, men du kan hitta dem i lagen som jag har länkat till.

Den av er som är ägare när bostadsrätten säljs ska betala vinstskatt

Din pappa behöver inte betala någon vinstskatt i nuläget, eftersom arv är skattefria (8 kap. 2 § första stycket IL). Detsamma gäller om han ger dig bostadsrätten i gåva, då även gåvor är skattefria (8 kap. 2 § första stycket IL).

Skyldigheten att betala vinstskatt vid försäljning av bostadsrätten har dock inte försvunnit. Det är alltså först när bostadsrätten säljs som det kommer att bli aktuellt för den av er som då är ägare att betala vinstskatt (44 kap. 26 § första stycket och 44 kap. 3 § IL).

Skatten ska betalas året efter försäljningsåret, eftersom det är då som kapitalvinsten för det föregående året ska deklareras.

Kontinuitetsprincipen gör att din pappa har trätt in i din farmors skattemässiga situation

Då din pappa i nuläget är ägare till bostadsrätten är det han som ska betala vinstskatten om han säljer bostadsrätten. Det beror på den så kallade kontinuitetsprincipen.

Principen innebär att din pappa har trätt in i samma skattemässiga situation som din farmor befann sig i vid sin bortgång (44 kap. 21 § första stycket IL). Det innebär i sin tur att han får använda sig av din farmors omkostnadsbelopp när kapitalvinsten ska beräknas efter en försäljning.

Omkostnadsbeloppet motsvarar vad hon betalade för bostadsrätten när hon köpte den, med tillägg för eventuella förbättringsutgifter (44 kap. 14 § IL).

Försäljningspriset minskas med omkostnadsbeloppet vid uträkning av kapitalvinsten

Kapitalvinsten kommer att beräknas genom att försäljningspriset vid din pappas försäljning minskas med din farmors omkostnadsbelopp (44 kap. 13 § IL).

Som utgångspunkt ska din pappa sedan betala skatt på tjugotvå trettiondelar (22/30) av kapitalvinsten (46 kap. 18 § första stycket IL). Skattesatsen är 30 % eftersom vinsten räknas som inkomst av kapital (65 kap. 7 § IL).

Du kommer att träda in i samma skattemässiga situation som din pappa om du får bostadsrätten i gåva

Vad jag nu har nämnt kommer att gälla för dig på motsvarande sätt om din pappa ger dig bostadsrätten i gåva och du sedan väljer att sälja den.

Precis som din pappa har trätt in i samma skattemässiga situation som din farmor, så träder du alltså in i samma skattemässiga situation som din pappa om du får bostadsrätten i gåva (44 kap. 21 § första stycket IL).

Därmed får även du ta över din farmors omkostnadsbelopp, som sedan används vid beräkning av kapitalvinsten om du säljer bostadsrätten med vinst.

Sammanfattning

Din pappa behöver inte betala någon vinstskatt i nuläget, eftersom hans arv efter din farmor är skattefritt. Du kommer inte heller att behöva betala någon vinstskatt om du får bostadsrätten i gåva, då även gåvor är skattefria.

Vinstskatten har dock inte försvunnit. När bostadsrätten säljs kommer du eller din pappa att få betala vinstskatten, beroende på vem av er som är ägare. På grund av kontinuitetsprincipen ska kapitalvinsten då beräknas med hjälp av din farmors omkostnadsbelopp.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare