Vem får bilen när sambos separerar?

Hej! Jag har kollat igenom de tidigare svar gällande ungefär samma sak som min fråga gäller, men inte hittat riktigt det jag söker. Jag och min sambo skall separera och i det stora hela är vi överens om vem som vill ha vad och vi har bra koll på vad sambolagen säger, men när det kommer till en av våra bilar så förstår ingen av oss riktigt vad som gäller. Vi köpte en gemensam bil för några år sedan, på kredit hos en bilhandlare. Vi är överens om att jag ska behålla denna bil eftersom han har en egen. Jag står som ägare på både bilen och "lånet" men sambon har förstås betalat hälften av avgiften varje månad (jag betalade dock handpenningen vid inköpet, men hälften av den har han sedan, successivt, betalat tillbaka till mig). Vi har ungefär 30tkr kvar på lånet och har hittills betalt ungefär 50tkr. Ska jag betala tillbaka alla pengar han lagt ut eller ska vi kolla upp vad bilen är värd idag och så betalar jag honom hälften av det värdet - och skall resterande del av krediten räknas in här? Ex: bilen värderas till 50tkr, säger vi, ska jag då köpa ut honom för 25tkr eller blir det 25tkr minus de 15tkr av "hans del" som är kvar av lånet? Hjälp oss!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Sambolagen

Samboegendom utgörs av bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Definition av begreppet "bohag" finns i 6 §. Där definieras gemensamma bohag som "möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet."

Således kan vi konstatera att en bil inte ingår i samboegendomen och således inte omfattas av sambolagens regler.

Samägande

Du står alltså som ägare på bilen och det är även du som står på lånet, men ni har gemensamt betalat av lånet och delat på handpenningen. Detta innebär att dold samäganderätt föreligger (han äger alltså också en andel av bilen även om det är du som står som ägare) och således blir samäganderättslagen tillämplig.

Enligt 1 § samäganderättslagen ska "Lotterna vare för lika räknad, där ej annat förhållande kan visas" - annorlunda uttryckt presumeras ni äga hälften var om det inte går att visa att ni betalat olika mycket. I ert fall uppfattar jag det som att ni betalat hälften var hittills och såldes äger lika delar av bilen.

Förslag på lösning

I det fall att ni inte hade kunnat enas om vem som skulle få egendomen hade bilen sålts, varpå ni skulle fått hälften var av pengarna. Således anser jag att den lösning som är mest i linje med lagstiftningen är att du köper "hans andel" i bilen - alltså betalar honom hans andel av bilens värde på liknande sätt som du själv beskrivit i din fråga och sedan framöver betalar av lånet själv.

Hoppas att ni fått svar på er fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare