Vem får bostaden när sambor separerar?

Hur ska man göra vid separation om man är sambo och ett särkullbarn med en hyresrätt som har förvärvats tillsammans för att bo i . Min son har inga barn utan det är sambon som har barn boende varannan vecka hos dom .Hon menar att hon har större rätt till att bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det finns en risk att din sons sambo tar över deras gemensamma bostad vid en separation. En separation mellan sambor regleras i sambolagen (SL).

Du säger att din son och hans sambo har förvärvat bostaden gemensamt, vilket gör att bostaden anses utgöra samboegendom och ska därmed ingå i bodelningen (3 § och 8 § SL). Genom en lottläggning ska sedan all samboegendom fördelas mellan samborna och då ska bostaden tillfalla den sambo som bäst behöver den (16 § andra stycket SL). Det måste då göras en bedömning av vem som har störst behov av bostaden utifrån omständigheterna. En av omständigheterna som brukar vägas in i bedömningen är om någon av personerna har ett barn som hen ska bo med. Sambon med barn brukar då anses ha större behov av att få bostaden än den sambon som inte har ett barn.

Din sons sambo kommer förmodligen anses ha ett ganska stort behov av att få bostaden eftersom hon har ett barn som ska bo med henne och därmed finns det en risk att hon får ta över deras gemensamma bostad vid en separation. För att din son ska få bostaden krävs det omständigheter som talar för att han har ett ännu större behov av den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare