Vem får efterarvsrätt?

Hej, Min pappa dog för 10 år sedan och sedan dess har min styvmamma, pappas make bott kvar i lägenheten. Nu har min styvmamma gått bort. Min styvmamma och pappa har fyra gemensamma barn och jag har inget helsyskon. Hur ska arvet efter min styvmamma fördelas? Det enda som min styvmamma har att ärva är ca 100 000 kr på banken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om arvsrätt finner vi i Ärvdabalken (1958:637), hädanefter kallad ÄB. Enligt arvsrätten är det bröstarvingar, barn, som ärver först efter en avliden förälder. Har den avlidne flera barn så ärver de lika mycket ur kvarlåtenskapen. (2 kap. 1 § ÄB) Jag tolkar din fråga som att din far har fem barn, du samt fyra gemensamma med din styvmamma. I lagens mening är du att betrakta som särkullbarn vilket innebär att du har rätt att få ut ditt arv direkt efter din far när denne gick bort. (3 kap. 1 § ÄB) Dock verkar det som att du inte tog ut ditt arv från din far vid dennes bortgång vilket gör att du får efterarvsrätt i din styvmammas kvarlåtenskap. De gemensamma barnen får även de efterarvsrätt i styvmammans kvarlåtenskap efter er fars bortgång. (3 kap. 9 och 3 kap. 1 § ÄB) Detta innebär att du ska få ut en kvotdel som motsvarar den del som du skulle fått från din fars kvarlåtenskap. Beräkningen för kvotdelen kommer gå till på samma sätt som för de gemensamma barnen. Kvarlåtenskapen från styvmamman kommer fördelas på 2 och den ena hälften kommer fördelas på din fars arvingar och den andre delen på din styvmammas arvingar. (3 kap. 9 § samt 3 kap. 2 § ÄB)

Sammanfattning

För att exemplifiera ovanstående använder jag mig av den siffra du angivit. Hälften av kvarlåtenskapen ska fördelas på din fars arvingar. Alltså 50 000 kr. Därefter fördelas detta på arvingarna till din far, fem stycken, vilket ger vardera arvinge 10 000 kr vardera. Resterande av kvarlåtenskapen, 50 000 kr, kommer fördelas på din styvmammas arvingar. (3 kap. 9 § samt 3 kap. 2 § ÄB)

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare