Vem får hunden vid en separation? Och hur ska jag få mitt ex att betala sin skuld?

Mitt ex och jag har avtalat bort sambolagen.

Vi har bott ihop i mitt hus sen jag köpte det i maj 2021. Vi var överens om att dela boende och driftskostnader (lån, el, avlopp, sophämtning, hemförsäkring) samt mat och hushållskostnader (hygien och förbrukningsartiklar). Jag har ansvarat för betalningarna och sedan har vi reglerat hans skulder till mig (hälften av vad jag lagt ut minus eventuella utlägg som han gjort).

I sep 2021 kunde han inte betal sin del längre då kronofogden mätte ut hans lön. Därefter har han heller inte betalat under oktober och november. I november fick han flytta. Det kommer fortfarande räkningar för november som ska betalas i december.

Han vägrar betala sin skuld och hotar att inte betala om han inte får hundvalpen som bott hos oss sen 21 aug. Jag äger hunden och har reglerat den handpenning som han lagt ut i aug. Köpeskillingen för hunden har jag betalat. Han har inte betalat något efter det.

Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar?

Vad gäller hund när man separerar? Kan han verkligen hota med att inte betala sin skuld om han inte får hunden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att ni har avtalat bort sambolagen, se 9 § sambolagen. Det innebär precis som du skriver att var och en av er behåller det som ni har köpt. I ditt fall huset och hunden.

Husdjur är lös egendom

I juridisk mening räknas djur som saker. De är alltså att räkna som lös egendom. Allt som inte är fast egendom, är lös egendom, se 1 kap 1 § jordabalken. Med fast egendom avses jord.

Ett djur är inte heller bohag. Oavsett om ni har avtalat bort sambolagen eller inte, så är hunden din. Du har betalat köpeskillingen för den. Vid bodelningar tillfaller husdjur den som står som registrerad ägare på den.

Skulden

De räkningar som fortfarande inte är betalda från november måste du betala om de hänförs till hushållet. Du skriver att ni har delat på hushållskostnaderna. Det innebär att ni svarar solidariskt inför den som har skickat räkningen. Det betyder att den som har en fordran mot er kan begära att få hela summan av vem som helst av er. Eftersom din ex-sambo har betalningsförelägganden hos kronofogdemyndigheten, kommer fordringsägaren med stor sannolikhet vända sig till dig.

När du har betalat räkningarna kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande angående din ex-sambos del av räkningarna.

Hot om att behålla hunden

Att hota dig att inte betala om han inte får din hund, kan innebära en brottslig gärning. Det är ingenting han kan göra på laglig väg. Beroende på hur situationen ter sig kan det bli fråga om stöld eller utpressning.

Sammanfattning

Din hund räknas i juridisk mening som lös egendom. Den är alltså din (förutsatt att inte din ex-sambo står på köpekontraktet). Ni svarar solidariskt för räkningarna. Fordringsägaren kommer med stor sannolikhet att vända sig till dig. Betala räkningarna och ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om du vill ha hjälp med att formulera ett brev som förklarar att han har en skuld till dig, samt att han inte kan ta din hund ifrån dig, är du varmt välkommen att vända dig till våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare