Vem får lägenheten vid skilsmässa om bara en av makarna står på den?

Vi är ett gift par och har en lägenhet som mannen står på. Kvinnan bor mest hos sin far och vill skriva sig där. Vad gäller vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag tolkar er fråga som att ni undrar över vad det är som kommer hända med lägenheten vid en skilsmässa. Beroende på om det är en lägenhet mannen äger eller en hyresrätt är det olika regler. Jag utgår i mitt svar från att det är en lägenhet som mannen äger. Skulle det vara så att det är en hyresrätt får ni gärna höra av er igen.

Det är äktenskapsbalken som är den lag som ska användas i ert fall då ni är gifta.

Giftorättsgodset ska delas upp mellan makarna vid skilsmässa

Vid en skilsmässa gör man en bodelning där man delar upp giftorättsgodset mellan makarna. All egendom som någon av makarna har och som inte är enskild egendom är giftorättsgods och ska då räknas med i bodelningen (7 kap 1 § äktenskapsbalken).

Enskild egendom ska inte tas med i en bodelning

I äktenskapsbalken finns det en lista med vilken egendom som ska vara enskild egendom (7 kap 2 § äktenskapsbalken). Jag lägger in de olika punkterna här:

-Enskild egendom är sådan egendom som man genom ett äktenskapsförord har bestämt ska vara enskild egendom.

-En gåva som en make fått från någon (inte den andra maken) med ett villkor om att den ska vara mottagarens enskilda

-Egendom som en make fått genom testamente och där det fanns ett villkor om att egendomen skall vara mottagarens enskilda

-Egendom som en make ärvt och där det enligt testamente ska vara mottagarens enskilda

-Egendom som erhållits genom förmånstagarförordnande så som vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med villkor om att egendomen ska utgöra enskild egendom.

-Egendom som har trätt i ställe för egendom som avses i de ovan nämnda punkterna, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendom är enskild.

Alltså, för att egendom ska vara enskild egendom så krävs det typiskt sätt att det finns ett äktenskapsförord som säger detta eller att egendomen har fåtts genom gåva, testamente eller arv med ett villkor om att den ska vara enskild.

Lägenheten ska ingå i bodelningen om den är giftorättsgods

Den lägenhet som ni nämner i frågan verkar vara sådan egendom som är giftorättsgods och därmed ska ingå i bodelningen vid en skilsmässa. Att lägenheten är giftorättsgods innebär då att värdet av den ska tas med i bodelningen.

I praktiken kan ni dock välja om mannen vill ha kvar lägenheten och lösa ut kvinnan eller om ni vill sälja den. Detta är upp till er beroende på vilka förutsättningar ni har.

Hoppas att ni känner att ni fick svar på er fråga nu och lycka till!

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare