FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/10/2021

Vem får parkera vid besöksparkeringen?

Hej!

Jag bor själv men min flickvän är på besök väldigt ofta och hon är skriven på en annan adress. Hon ställer sig då utanför min bostad på besöksparkeringen, det finns ingen skylt för hur länge man får stå där. Grannarna har lagt märke till att hon står där ofta och kommer och bråkar även fast det inte finns andra p-platser tillgängligt. Får hon stå där så ofta hon vill eller måste hon ställa sig på ett annat ställe?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Allmänt

Parkeringsplatser som har tilläggstavlan besökande orsakar ofta problem av det här slaget. Det som alltid gäller är att det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem eller sin arbetsplats. Dessutom ska parkeringen användas av besökande till den fastighet eller det område som har anordnat parkeringen.

Ditt fall

Eftersom du beskriver att din flickvän är folkbokförd på en annan adress, och därmed inte hos dig, är utgångspunkten att hon är att betraktas som en besökare. Skulle det däremot vara så att hon istället har sin vistelse hos dig, dvs. regelmässigt tillbringar sin dygnsvila hos dig, är hon att anses vara bosatt hos dig och ska i ett sådant fall inte parkera hos dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare