FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/11/2020

Vem får underhållsstödet om barnet är över 18 år?

18 år får underhållsstöd av Försäkringskassan. Bor hos mamma. Ska mamma eller 18 åringen ha pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer använda mig av regler i socialförsäkringsbalken (SFB) när jag besvarar din fråga.

Underhållsstödet ska som huvudregel betalas ut till 18-åringen (18 kap. 18 § SFB). Skulle det finnas synnerliga skäl så kan socialnämnden begära att betalningen ska ske till någon annan än 18-åringen. Synnerliga skäl hade till exempel kunnat vara att den som får bidraget använder det till att finansiera ett missbruk eller liknande (18 kap. 19 § SFB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Skulle du undra något mer är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare