Vem har ansvaret för att en vara stjäls efter att den har levererats utanför köparens dörr?

Ibland kan man på nätbutiker klicka i att man godkänner att varan lämnas utanför dörren. Har man då själv ansvar om någon skulle stjäla varan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar?

Konsumentköplagen (KkL) blir tillämplig om man i egenskap av privatperson handlar från en nätbutik. Lagen är tvingande vilket innebär att bestämmelserna inte kan avtalas bort. Din fråga gäller vem som har ansvaret för att en vara stjäls utanför köparens dörr efter att varan avlämnats där.

Vem bär risken för varan?

För att bestämma vem som ansvarar för varan får man ta reda på vem som bär den s.k risken för varan. Om köparen bär risken för varan är han eller hon skyldig att betala för den även om varan har skadats eller kommit bort. Risken för varan går över från säljaren till köparen när varan har avlämnats (8 § KkL). Varan anses avlämnad när den har kommit i köparens besittning (6 § KkL).

När har varan kommit i köparens besittning?

Utifrån din fråga verkar det röra sig om ett transportköp. Detta innebär att varan anses ha kommit i köparens besittning när varan har tagits om hand av köparen eller på något annat sätt har överlämnats till köparen (6 § KkL). Utifrån praxis framkommer att om en vara har lagts i köparens brevlåda anses den vanligtvis ha kommit i dennes besittning även om köparen inte är hemma vid tillfället. En vara har dock inte ansetts avlämnad om den placerats utanför dörren till konsumentens lägenhet, detta även om konsumenten uttryckligen har godkänt ett sådant leveranssätt. Varan anses då först komma i köparens besittning när denne faktiskt har tagit hand om varan.

Slutsats

Det är säljaren som bär risken för varan fram till att du som konsument har mottagit den och har varan i din besittning. Alltså är det säljaren som har ansvaret för att paketet har försvunnit och därmed inte levererats till köparen. Om varan skulle bli stulen utanför köparens dörr skulle jag råda denne att ta kontakt med säljaren och förklara situationen. Utgångspunkten är hur som helst att köparen inte ansvarar om någon skulle stjäla varan innan den har kommit i köparens besittning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du varm välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare