FrågaAVTALSRÄTTGåva24/06/2020

Vem har rätt att bestämma över bil?

Hej! Jag och min sambo ska snart separera och min sambos pappa avskyr mig sedan några år tillbaka. För en månad sedan begärde han att min sambo skulle ställa bilen hos honom för att jag inte ska kunna köra med bilen. Vi har två barn ihop och dom är jätteledsna över att vi inte har en bil. Vi blir så låsta till hemmet och kan inte planera några utflykter under sommaren. Min sambo har en jobb bil men den ska inte användas på lediga dagar.

Nu tycker min sambo att jag ska ringa hans pappa och tala om att vi behöver bilen men att inte jag kommer köra den. Det är så elakt att bli berövad en bil som vi fick av hans pappa för några år sedan och jag mår så dåligt pga hela situationen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar.

Vilken jobbig situation du hamnat i, jag förstår verkligen att det måste vara en helomställning att bli av med tillgången till bil. Jag antar att du undrar lite kring huruvida din sambo och hens pappa får lov och göra på detta viset?

Vem har rätt att bestämma över bilen?

Rätten att bestämma hur en bil ska användas har den som är den juridiskt riktiga ägaren. Omständigheter som talar för att någon skulle vara den juridiskt riktiga ägaren är att man är den som huvudsakligen använder bilen, att man har betalat för den samt att man står som registrerad ägare. Att stå som registrerad ägare är såklart något som utgör ett stark bevis på äganderätt. Står sambons pappa som registrerad ägare samt har betalat för bilen och att den för nuvarande finns hos honom så är sannolikheten mycket stor att din sambos pappa har rätt att bestämma vem som får använda bilen.

Kan gåvogivare ta tillbaka eller bestämma över gåva?

Du nämner dock att du och din sambo fått bilen i gåva. Är det så att ni har fått bilen som gåva har din sambos pappa ingen rätt att bestämma över bilen, eftersom en gåva ändrar ägandeförhållanderna. För att den gåva ska vara giltig krävs att gåvan har lämnats över till er fysiskt(2 § Gåvolagen). Du nämner att ni haft bilen ett par år, vilket indikerar att ni faktiskt är gåvotagare till bilen och att ni inte bara lånat bilen.

Ett "problem" för din del är att gåvan möjligtvis kan anses vara ägnad enbart din sambo. För att en gåva ska vara giltig förutsätts nämligen att gåvan varit frivillig, överlämnats med gåvoavsikt och att det skett en förmögenhetsöverföring. Om din svärfar nu inte gillar dig kan det finnas problem med att påvisa gåvoavsikten gentemot dig. Sannolikheten är dock stor att din sambo kan ses som ägare till bilen, vilket skulle innebära att hen har rätt att bestämma över vem som får använda bilen.

Sammanfattning

Frågor om ägarförhållanden är svåra och jag önskar att jag kunde ge dig ett mer detaljerat svar, emellertid beror mycket på hur omständigheterna i det enskilda fallet ser ut. Hoppas att ni hittar e lösning som passar alla.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare