Vem har rätt till en katt efter separation, om katten är köpt gemensamt?

Hej kqn jag rådfråga er angående vad som är rätt ich fel angående min katt ? Mitt ex kräver att få katten vi köpte för 2 år sedan , vi bodde aldrig ihop och katten har alltid bott med mig och min son, jag står som ägare och försäkringen .

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Så som jag förstår din situation har du och ditt ex köpt en katt ihop när vi fortfarande var tillsammans. Ni har inte bott ihop och katten har alltid bott hemma hos dig. Jag tolkar din fråga att du undrar vad som gäller nu när ditt ex vill ha katten, fast du fortfarande står som ägare och står på försäkringen.

Jag kommer att gå igenom vilka regler som finns och sedan applicera dessa på din beskrivna situation. Jag kommer även skriva med en rekommendation på hur du kan gå tillväga.

Vad gäller vid gemensamt köp och relationen sedan avslutas?
Då det gäller en katt som ni köpt tillsammans, blir lag om samäganderätt aktuell. Jag kommer hänvisa till den lagen genom förkortningen samäganderättslagen.

När man äger en sak tillsammans med någon, äger man lika stor del av saken, om inget annat avtalats mellan parterna (1 § samäganderättslagen). I din situation handlar det om en katt, vilken i lagen klassas som en lös sak. Det kan kännas konstigt eftersom ett husdjur blir som en familjemedlem. Tyvärr läggs ingen vikt vid detta i lagens mening. Vad jag förstår, har ni inte kommit överens i ett avtal om vad som ska hända med katten efter att relationen tagit slut. Det innebär att du och ditt ex äger lika stor del var av katten. Här får det inte heller någon betydelse att du står som ägare och står på försäkringen, utan ni har lika stor rätt till den. Det kan istället få betydelse i bevishänseende, om det skulle uppstå en rättslig tvist i domstol om vem som ska få katten.

Sammanfattning och rekommendation
Då ni äger katten tillsammans, rekommenderar jag att ni försöker komma överens om vem som ska få katten. Det skulle kanske vara möjligt att ni turas om att få ha den hos er. En annan möjlighet skulle kunna vara att den ena parten köper ut sig, så katten tillfaller den andre parten.

Skulle ni inte komma överens, kan du ansöka hos tingsrätt att katten ska säljas på en offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Vid försäljningen har ni båda rätt att buda på katten för att köpa denna. Om någon av er skulle göra detta och buda högst, blir katten istället partens helägda egendom och inte längre samägd.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga, och att ni kan lösa er situation på bästa sätt. Har du fler funderingar får du gärna återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare