FrågaAVTALSRÄTTGåva25/08/2020

Vem har rätt till förlovningsringen?

Hejsan. Mitt ex och jag var förlovade i 2 månader, jag köpte ringen hon hade för 14000kr och vi abröt förlovningen, men hon vägrar ge tillbaka den trots att jag aldrig gett henne den som en gåva. Vad har jag rätt till? Har både kvitto och konversationer där hon skriver att hon ska posta den tillbaka till mig men aldrig gör det. Kan jag polisanmäla henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni förlovade er antar jag att du menade att hon skulle ha ringen på sig och inte bara lånade ut den. Sedan är det såklart tråkigt att något hänt som gjort att ni bröt upp så snart därefter!

I juridisk mening anser man att en gåva utgörs av tre förutsättningar:

1) Det ska vara en frivillig förmögenhetsöverföring - detta kan nog anses vara uppfyllt då du frivilligt förlovat dig med henne och köpt ringen för henne att bära som ett tecken på det. Ringen har även ett värde vilket utgör förmögenhetsöverföringen.

2) Det ska inte finnas något krav på motprestation från gåvomottagarens sida - förutsatt att det inte fanns ett villkor vilket inte framgår av din fråga så är även detta uppfyllt. Det ska alltså inte handla om ett köp eller ett byte.

3) Det ska finnas en gåvoavsikt - avsikten vid överlämningen av ringen ska alltså ha varit att hon skulle bära den permanent (förhoppningen var väl gissningsvis för evigt eftersom en förlovning vanligtvis följs av ett giftermål) och inte bara för stunden.

Gåvolagen blir tillämplig eftersom det rör sig om lös egendom enligt 1 §. Enligt 2 § är gåvan fullbordad genom tradition vilket innebär att saken byter händer. Den som har ringen i sin besittning, alltså hon, har rätten till gåvan under förutsättningarna som är nämnda ovan.

Hon har därför ingen skyldighet att ge tillbaka ringen eftersom den inte längre är din då du i juridisk mening uppfyllt alla kriterier för att ha gett henne den som gåva.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare