Vem har rätt till hunden?

Jag står som ägare av hunden, men vi har köpt den tillsammans . Vem har rätten till hunden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga.

Enligt 3 § lag om tillsyn över hund och katt ska jordbruksverket föra register över hundägare. Det är upp till hundägaren att registrera sig som ägare. Detta register har ett högt bevisvärde i frågan om vem som är ägare.

Om det finns köpeavtal eller gåvoavtal som visar att äganderätten övergått efter det att registreringen hos jordbruksverket gjordes är det istället detta som gäller. Givetvis går det också att åberopa att hunden enbart levt i ett hushåll eller dylikt.

Hoppas att du fick någon ledning i din fråga. Återkom gärna vid fler frågor.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare