FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2019

Vem har rätt till skatteåterbäringen vid en bodelning?

Skatteåterbäring skiljsmässa

Mitt ex och jag ligger i skiljsmässa bodelning gjord och papper inskickat för skilsmässan. Nu har hon börjat tjata och säga att hon helt plötsligt har rätt till halva min skatteåterbäring hjälp vad gäller ? Papper för skiljsmässa inskickat innan änns deklaration gjordes och vad jag minns så inkomst tillgångar skulder som uppkommer efter papper inskickat för skilsmässan. har väl hon inte någon rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning och äktenskapsskillnad regleras i äktenskapsbalken.

Det som är avgörande för vad som ska ingå i bodelningen är det datum som ni lämnade in ansökan om skilsmässa sk. kritiska tidpunkten (9 kap 2 § äktenskapsbalken). Det som ni ägde innan detta datum ska ingå i bodelningen oavsett vem som stod som ägare (förutom det som räknas som enskild egendom).

Tillgångar och skulder som inträffat efter datumet ni skickat in ansökning om skilsmässa omfattas alltså inte av bodelningen. Du nämner i din fråga att ni ansökte om skilsmässa innan deklarationen gjordes. Detta innebär att du har rätt i att skatteåterbäringen inte kommer att ingå i bodelningen.

Du är välkommen att höra av dig vid ytterligare funderingar!

Maria SimeonidouRådgivare