FrågaEKONOMIÖvrigt10/11/2021

Vem har rätt till studiebidraget under gymnasietiden?

Min mamma vägrar ge mig hela mitt csn då hon säger att hon ska köpa mat för en stor del av det. Det är ju MINA pengar som jag får för att JAG går gymnasiet. Har min mamma rätt till att ta mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din ålder är det som avgör vem som får tillgång till studiebidraget. Eftersom att jag inte vet hur gammal du är kan jag inte besvara din fråga, men jag kan förklara vad som gäller för olika åldrar.

Om du är under 18 år och därmed inte är myndig har dina föräldrar rätt till bidraget och pengarna betalas ut till dem. Det finns ingen lag som reglerar hur studiebidraget ska användas och fram till du fyller 18 år kan därför din mamma bestämma vad studiebidraget ska gå till. Om du har fyllt 18 år betalas pengarna i stället direkt ut till dig och du får avgöra vad pengarna ska gå till.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare