FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/03/2021

Vem har rätt till varan vid dubbelöverlåtelse?

Hej

Gick med på att köpa ett grafikkort på Facebook där det finns en köp och sälj grupp för 2000 kr inklusive frakten. Det verkar som att säljaren "sålde" till en annan person också. Nu har han alltså fått 2000 kr från 2 personer utan att ha sålt varan. Säljaren svarar inte på facebook.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen som regleras när en person sålt lös egendom till tv personer kallas för dubbelöverlåtelse (tvesala). Det som gäller vid dubbelöverlåtelse är att det är den köpar som först fått bindande avtal med säljaren som enligt huvudregeln har rätt till egendomen, 1 kap 5 § handelsbalken. Av frågan kan jag inte riktigt utläsa vem av er två köpare som först fick avtal med säljaren och skickade iväg pengarna.

Då ingen av er har fått grafikkortet, blir det den av er som ingått avtalet först som rättsligt anses ha rätt till grafikkortet när säljaren svarar. Så länge inte en av er får grafikkortet först, gäller det alltså att den som först slutit avtalet med säljaren som har rätt till egendomen.

Om det skulle vara så att du är den andra köparen, och alltså inte den som först slutit avtal med säljaren (vilket ger en rätt till egendomen), så har du rätt att kräva skadestånd (27 § köplagen) då du inte kan använda varan sedan den sålts till annan.

Sammanfattning

Vid dubbelöverlåtelse spelar det alltså roll vem av er två köpare som först ingått avtal med säljaren då det är denna som får en rätt till grafikkortet. Den av er som därmed skickat över pengarna och inte får någon vara kan ha rätt till kompensation från säljaren för dubbelöverlåtelsen. Det framgår dock inte mycket mer information i frågan, varpå jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare