Vem äger upphovsrätten hos en film?

En bekant som är 14 år har gjort en film som är strax under 40 minuter lång och förutom hens familjemedlemmar deltar några av hens vänner. Ingen har fått lön eller någon annan ersättning och det finns inget skrivet avtal mellan medverkande och den som gjort filmen.

Jag undrar om den som gjort filmen själv äger rätt i hur denna används eller om det finns något juridiskt att tänka på för skådespelarnas eventuella möjlighet att påverka distribution av filmen?

Lawline svarar

Hej!

Regler om upphovsrätten finner du här. Skådespeleri i sig är inte skyddbart genom upphovsrätt, men är skyddat genom en s.k. närstående rättighet. Det är inte lika starkt som upphovsrättsligt skydd, men är ändå tillräckligt för att skydda deras rättigheter. Skådespelare anses nämligen vara utövande konstnärer, där deras framföranden av litterära eller konstnärliga verk skyddas. Enligt 45 § upphovsrättslagen har en utövande konstnär en uteslutande rätt att förfoga över sitt eget framförande.

När stora filmbolag skapar filmer ingår alla som medverkar i filmen vanligtvis ett avtal om vem som ska inneha upphovsrätten, vilket innebär att alla delaktiga upphovsmän överför sin upphovsrätt till någon (mot ersättning). På så vis undviker man potentiella framtida tvister. Det kan ha varit underförtått bland samtliga inblandade i din bekants film, men pga. att ett avtal saknas följer konsekvensen att enskilda skådespelare kan påverka en distribution av filmen, åtminstone till den del skådespelaren syns. Ett enkelt sätt att lösa detta är att bara fråga var och en av dem om det är okej att distribuera filmen, osv.

En annan viktig aspekt är även upphovsmännens s.k. ideella rättighet. Främst innebär detta att upphovsmännen (skådespelare, kameraman, m.m.) måste namnges på något sätt, vanligtvis vid slutet av filmen. Denna rättighet kan inte avtalas bort!

Rent praktiskt sett tror jag dock inte att någon kommer att tvista om en film som har gjorts av en 14 årig person. Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare