FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/12/2020

Vem kan bli riksdagsledamot?

Hej! Kan politiker med prick i belastningsregistret bli invalda till riksdagen som ledamöter? De flesta vill ju att folkvalda ska vara ostraffade, men finns det någon lag som förbjuder det om man har prickar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt för politiker med prick i belastningsregistret att bli invalda till riksdagen som ledamöter. Det som krävs för att du ska kunna bli riksdagsledamot är att du har rösträtt i riksdagsvalet. Det finns tre krav för att få rösta i valet, samt då för att kunna bli invald som riksdagsledamot:

1. Du ska vara svensk medborgare.
2. Du ska vara, eller någon gång ha varit, bosatt i riket.
3. Du ska ha fyllt 18 år.

(3 kap. 4 § regeringsformen).

Därutöver ska du också vara nominerad av ett parti och finnas med på deras valsedel. Detta förutsätter att du i förväg har samtyckt till att kandidera.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare