FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/12/2020

Vem kan bli talman?

Hej! Kan vem som helst bli vald till Talman så länge denne sitter i riksdagen? Eller behöver han ha något särskilt uppdrag inom egna partiet för att bli nominerad också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som helst kan bli talman. Det enda egentliga kravet som finns är att man sitter i riksdagen – vilket följer av att det är ledamöterna i riksdagen som inom sig väljer en talman (4 kap. 2 § regeringsformen).

Man behöver inte ha haft något speciellt uppdrag inom det egna partiet för att kunna bli nominerad som kandidat till talmansposten. Det är dock viktigt att talmannen har ett så brett förtroende som möjligt från grupperna i riksdagen. Talmannens främsta uppgift är nämligen att leda riksdagsarbetet (4 kap. 2 § riksdagsordningen). Vidare är det talmannen som leder förhandlingarna vid regeringsskiften och då kommer med förslag om ny statsminister. Därutöver är det även upp till talmannen att tjänstgöra som temporär statschef om ingen annan behörig person är tillgänglig (5 kap. 7 § andra stycket regeringsformen).

Det finns inga lagregler om vilket parti talmannen ska väljas ifrån och det är vanligt att riksdagsledamöter från ett parti röstar på en talmanskandidat från ett helt annat parti. Dessutom nominerarar inte alltid alla partier en kandidat för talmansposten, utan röstar ibland på en kandidat som man kommit fram till genom samarbeten med andra partier. Även om du inte behöver ha haft något särskilt uppdrag inom det egna partiet för att bli nominerad till talman, kan det alltså ändå ha betydelse för det förtroende andra har för dig och din kompetens som eventuell talman.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är svaret att du behöver sitta i riksdagen för att kunna bli talman, men du behöver inte ha haft något särskilt uppdrag inom det egna partiet för att bli nominerad som kandidat till talmansposten. Däremot kan sådana uppdrag spela roll för vilket förtroende riksdagen har för dig och således ha betydelse för om du blir vald eller inte.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare