FrågaEKONOMIÖvrigt14/06/2020

Vem kan få bostadstillägg?

Jag bo hos min son i hans hus, jag bor på övervåningen, och vi har kommit överens om en hyra på 5000 kr.

Kan jag då få bostadstillägg?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

För att få ansöka om bostadstillägg krävs att du bor i Sverige och är över 65 år. Du måste ta ut hela din allmänna pension inklusive premiepension, eller motsvarande utländsk pension. Det spelar ingen roll om du hyr eller äger din bostad, och du kan även ha en del sparade pengar.

Hur mycket du får i tillägg beror på din inkomst, storleken på boendet och eventuella tillgångar. Du kan läsa mer om bostadstillägg på https://www.pensionsmyndigheten.se/bostadstillagg.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare