FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/09/2020

Vem kan jag anmäla brott till och hur gör jag?

Hej !

Behöver info var jag och till vem jag kan skriva en anmälan om "egenmäktigt förfarande " ?

Tack för Er hjälp !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egenmäktigt förfarande utgör ett brott (8 kap. 8 § brottsbalken). En anmälan om brott görs hos polisen. En polisanmälan kan göras via telefon och då ringer du 114 14, annars kan du alltid besöka närmaste polisstation för att anmäla brottet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare