FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/05/2018

Vem kan överklaga ett beslut om förbud mot skyddsjakt?

Hur kan jag som medborgare överklaga ett beslut angående skarvens förstörelse av öar i kalmarsund, länstyrelsen har förbjudit skyddsjakt av skarv utan motivering, jag menar att skarvens skador på öarna påverkar biologisk mångfald typ växter och insekter i större utsträckning än att rädda skarven?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall blir förvaltningslagen (2017:900) och förvaltningsprocesslagen (1971:291) tillämplig. Länsstyrelsen är en offentlig myndighet vilkas beslut kan överklagas till högre instans. Det finns dock regler kring vem som får överklaga ett beslut.

Vem får överklaga ett beslut från offentlig myndighet?
Den som upplever att ett myndighetsbeslut har påverkat dennes situation på ett "inte obetydligt sätt" får överklaga beslutet (41 § förvaltningslagen). Vidare krävs att beslutet angår personen som vill överklaga och att det gått denne emot (42 § förvaltningslagen).

Tyvärr blir nog bedömningen i ditt fall att du inte har behörighet att överklaga beslutet då det i laglig mening inte angår dig eller har gått dig emot (se 42 § förvaltningslagen). Om du hade ansökt om skyddsjakt för att skarvarna förstörde din trädgård eller liknande hade ett beslut om att förbjuda skyddsjakt på skarvarna rört dig varvid överklagande hade blivit möjligt för din del.

Med det sagt kan man ställa sig frågan vem som egentligen kan överklaga ett beslut likt det du beskriver i din fråga. Kammarrätten beslutade i ett mål 2013 att Naturvårdsverket var behörig att överklaga ett beslut om skyddsjakt på varg. Vissa föreningar verkar också kunna ha talerätt i beslut om skyddsjakt men det finns ingen konkret lista på vilka. Här får föreningar göra ett försök och anses de inte ha behörighet kommer prövningstillstånd inte att lämnas.

Mitt förslag till dig är att du kontaktar Naturvårdsverket då de bör ha talerätt gällande skyddsjakt på skarvar eftersom de har det vad gäller skyddsjakt på varg. Om Naturvårdsverket intresserar sig för beslutet får de föra processen om överklagande.

Hur går överklagandeprocessen till?
Enligt 6 a § förvaltningsprocesslagen ska överklagandet ges in till den myndighet som har meddelat beslutet, i ditt fall Länsstyrelsen. Överklagandet ska ha kommit in till myndigheten senast tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Dessa regler återfinner du också i 43-49 §§ förvaltningslagen.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare