Vem kan klandra förskott på arv?

Hej!

Jag har en undran angående min man som känner sig orättvist behandlad.

Min man har endast ett syskon. De båda brödrarna skulle ärva sin morbrors gård för en billigare peng pågrund av att morbrodern inte fick gårdens ekonomi att gå runt. Morbroderns föräldrar är avlidna. Pojkarnas mamma som är enda syskonet till morbrodern var med på att hennes söner skulle få köpa gårde. Gården blev värderad till ca. 8 miljoner.

När det väl var dags att skriva över gården till syskonen, ångrade sig morbrodern och ville istället prova driva gården själv några år till.

Efter ca. 1 år får min man reda på att hans bror köpt gården bakom ryggen på honom.

Han gav ca.3 miljoner för gården.

Kan det verkligen få gå till så här, bakom ryggen på min man?

Vänliga hälsningar

Marika

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder er till Lawline med din fråga!

Så länge morbrodern inte har egna barn, är brödernas mamma den enda arvingen. Din man och hans bror är inte arvsberättigade i detta förhållandet, utan de ärver efter sin mamma så länge inte morbrodern skrivit ett testamente.

Morbrodern har som utgångspunkt alltid rätt att göra vad han vill med sina tillgångar, brödernas mamma hade även om hon inte samtyckt till att hennes söner skulle få köpa gården, haft svårt att klandra detta beslut både före och efter morbroderns död då han har rätt att förfoga över sina tillgångar så som han önskar och hon inte är en bröstarvinge till honom.

Det hade funnits en bättre utgångspunkt att klandra denna typ av överlåtelse som indirekt blir en gåva, om din man hade varit bröstarvinge. Om det t.ex. hade varit brödernas pappa istället för morbror, hade din man kunnat väcka talan om att hans bror fått köpa gården för ett så billigt pris i jämförelse med det egentliga marknadsvärdet så att det skulle räknas som gåva, och därmed förskott på arvet. Hade detta varit fallet skulle förskottet avräknas på broderns andel av det kvarstående arvet, 6:1 ärvdabalken.

Men i situationen som du angett nu ser jag det svårt att angripa försäljningen rättsligt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare