Vem kan polisanmäla ett brott och hur ser processen ut?

Hej!

Min fråga gäller en situation där person i fråga har ett milt mentalt handikapp som påverkar personens generella begåvning. Personen har blivit utsatt för en misshandel som involverar slag och (icke livshotande) knivhugg i ena axeln. Personen vill inte anmäla misshandeln. Personen har på grund av sitt handikapp även svårt att själv ta beslut och förstå konsekvenser av sina handlingar.

Om denna person har en god man /förvaltare, kan då den legala ställföreträdanden göra en polisanmälan gällande brottet för sin huvudmans räkning utan huvudmannens samtycke? Tar man på något sätt hänsyn till huvudmannens funktionsnedsättning vid själva utredningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om en legal ställföreträdare kan anmäla ett brott för sin huvudmans räkning och även hur processen ser ut.

Vem kan polisanmäla ett brott?

Först och främst kan jag informera om att det inte finns några formella krav på vem som kan göra en polisanmälan. Detta betyder att vem som helst kan skicka in information till polisen om att ett brott har begåtts. Du behöver alltså inte själv vara offer för brottet för att anmäla. Det innebär att en god man/förvaltare har all möjlighet att polisanmäla händelsen.

Måste ett brottsoffer medverka i en polisutredning?

Det som blir den mer intressanta frågan i det scenario du beskriver är huruvida personen som blivit utsatt för brott kommer välja att medverka i utredningen och biträda åtalet. Personen har ingen skyldighet att medverka i utredningen, utan kan meddela polisen att denne inte vill medverka och kan då inte bli tvingad till detta. Om polisen anser att det inte går att utreda brottet utan personens medverkan, kan detta emellertid leda till att utredningen läggs ned.

Målsäganden (den som är utsatt för ett brott) har vidare en möjlighet att biträda åklagaren vid dennes åtal i tingsrätten. Målsäganden blir efter denne biträtt åtalet part i målet och kan då likt åklagaren bland annat lägga fram egen utredning och bevisning i målet och därmed få detta prövat av rätten. Som part i målet äger också målsäganden rätt att överklaga en friande dom eller något annat beslut i målet till högre rätt även om åklagaren inte väljer att göra så. Detta är emellertid också något som är helt frivilligt för brottsoffret.

Hänsyn till funktionsnedsättningar

Om personen medverkar i utredningen tas hänsyn till funktionsnedsättning vid förhör och liknande, detsamma gäller i domstolen. Enligt polisens hemsida tas hänsyn till bl.a. kognitiva funktionsnedsättningar och polisen anpassar sig då efter personens behov, du kan läsa mer om detta här.

Sammanfattningsvis kan alltså polisanmälan göras av vem som helst som fått kännedom om händelsen, men utredningen kan komma att påverkas av huruvida personen som blivit utsatt för brott medverkar eller inte. Det finns heller ingen skyldighet för personen att biträda åtalet och bli part i målet.

Jag önskar er ett varmt lycka till och ni är varmt välkomna att återkomma till oss på Lawline vid ytterligare frågor!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare