FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2021

Vem kan vara vårdnadshavare åt ett barn?

Hej

Jag är mormor till 2 underbara barn ena är 2 1/2 år den andra är snart 4 månader.

Min dotter har haft väldigt jobbigt sen hon fick barn igen då den äldsta som har problem att sova och vakna ofta samt lillen som har kolik.

Dottern mår inte alls bra och det känns otroligt jobbigt för mig, jag hjäper så gott jag kan då jag jobbar.. Då hon har sagt flera gånger till mig att hon orkar inte längre och vill skada sig själv, vill inte leva längre. Om jag skulle kunna få tillfälle vårdnaden över iallafall lill grabben. Hon är sambo men han jobbar också. Eftersom både barnen sover dåligt och vaknar ofta skulle jag mer än gärna villja hjälpa till. Hoppas verkligen att det finns någon möjlighet att kunna ställa upp, om jag som mormor vill har vårdnaden för att hjälpa min dotter borde det ändå vara möjligt, min dotter har sagt att hon skulle ge det för att orka vara en bra mamma till sin stora tjej. Vet inte annars hur jag kan hjälpa!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Hälsningar

Anna

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast barnets föräldrar som kan vara vårdnadshavare (6 kap. 2 § föräldrabalken). Vid särskilda fall kan rätten utse en så kallad särskild förordnad vårdnadshavare, en särskild förordnad vårdnadshavare utses om barnets föräldrar har avlidit eller om båda vårdnadshavarna brister i barnets omsorg på ett sådant sätt att det medför en konkret fara för barnets hälsa eller utveckling ( 6 kap. 7- 9 § föräldrabalken).

Har barnet två vårdnadshavare och enbart en av vårdnadshavarna brister i omsorgen av barnet ska rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam (6 kap. 7 § 2 st. föräldrabalken). Först när även den andra föräldern brister i omsorgen av barnet ska rätten anförtro vårdnaden åt en särskild förordnad vårdnadshavare. Skulle barnet tilldelas en särskild förordnad vårdnadshavare är det i praktiken möjligt för barnets mormor att bli särskild förordnad vårdnadshavare till barnet.

Situationen i ditt fall

För att barnet ska tilldelas en särskild förordnad vårdnadshavare krävs det att båda barnets vårdnadshavare allvarligt brister i barnets omsorg. Brister enbart en av vårdnadshavarna i omsorgen av barnet flyttas vårdnaden över till den andra vårdnadshavaren ensam. Det ska föreligga en konkret fara för att barnets hälsa eller utveckling skadas, exempelvis i fall där barnet utsätts för psykisk eller fysisk misshandel.

Skulle din dotter inte anses lämplig som vårdnadshavare kommer barnets andra vårdnadshavare att få vårdnaden ensam. Har din dotter gemensam vårdnad med sin sambo är det inte ett tillräckliga skäl att han jobbar mycket för att öppna upp för en särskild förordnad vårdnadshavare att ta över vårdnaden av barnet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare