FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/11/2021

Vem ska göra en polisanmälan, föreningen eller enskilda styrelseledamöter?

När det skett en ekonomisk förskingring av en kassör i en ideell förening och saken ska polisanmälas, görs då anmälan av föreningen eller av de enskilda övriga styrelseledamöterna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formella krav på vem som får göra en polisanmälan, juridiska personer som fysiska personer får göra detta. Man behöver inte själv vara offer för brottet, utan vem som helst kan som utgångspunkt skicka in information till polisen. Det finns dock undantag gällande vissa brott ex. ärekränkning enligt 5 kap. Brottsbalken, där det är den som är utsatt för brottet som kan väcka åtal.

Så i detta fall kan anmälan göras av föreningen eller av enskilda styrelseledamöter.

Hoppas ovanstående information besvarar din fråga, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare