Vem ska stå för kostnaderna för att laga bilen?

Hej! Köpte nyss en Bmw M550D och har en fundering. Va å hämta den för ca 1-1/5 månad sen och på färden hem så känner jag rätt snabbt att de luktar lite avgaser i bilen. Kontaktar säljaren då jag kommer hem och han säger att jag få lämna in bilen på verksta för att kolla upp felet. Lämnade in den för 1v sen och dom konstatera att partikelfiltret är tätt+egrcylinder och 1st lambasond. Säljaren säger nu att partikelfilter ingår inte i den 6mån drivlinegarantin och att jag ska stå för allt sj? Jag vet int riktigt vad ja sku svara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör din reklamationsrätt. Det framgår inte i din fråga om du köpte bilen av en privatperson eller företag så kommer utgå ifrån att bilen är köpt av ett företag. Då blir konsumentköplagen (KköpL) tillämpbar.

Att utgå ifrån informationen verkar det som att du har reklamerat felet och påtalat det för säljaren och därmed kommer jag att utgå ifrån att ni har uppfyllt alla krav för en giltig reklamation.

Det fel som du har angivit bör passa inom 16 § KköpL eller 19 § KköpL då det är av väsentlig betydelse att bilen stämmer överens med det som angivs i avtal eller marknadsförts, som exempelvis att allt fungerar med bilen. Då vid fel på varan och vid en reklamation så har konsumenten rätt till:

Avhjälpande och omleverans (26-27 §§ KköpL)Prisavdrag eller hävning (28-29 §§ KköpL)Ersättning för att avhjälpa felet (28 § 2 st KköpL)Skadestånd (30-31 §§ KköpL)

Så vad kan du göra?
Du bör har en laglig rätt att begära att säljaren avhjälper fel och stå för kostnaden och det spelar ingen roll det inte ingår i garantin. Då du har en reklamationsrätt som du har laglig rätt att utnyttja. Du bör inte stå för kostnaden.Sedan om ni inte skulle komma överens så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare