FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/10/2021

Vem står för fraktkostnaden

Hej kan en köp och sälj sida på facebook kräva i sina regler att säljaren ska stå för frakten, om det är utanför samhället?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingenting som rättsligt hindrar köp och sälj-sidor från att kräva att säljaren står för frakten. Däremot skulle köparen och säljaren privat kunna komma överens om att köparen ska stå för frakten eller att fraktkostnaden ska delas. Dock kan detta leda till att köp och sälj-sidan tar bort dig från sidan, då du har brutit mot deras regler.

Med andra ord kan man säga att det rör sig om två avtal. Det första avtalet är mellan dig och köp och sälj-sidan där du lovar att gå med på deras villkor i utbyte mot att du får använda deras plattform. Det andra avtalet är ett köpeavtal mellan köparen och säljaren. Det föreligger avtalsfrihet i avtalet mellan köparen och säljaren, men om man i det avtalet inte låter säljaren stå för frakten så innebär det ett avtalsbrott i avtalet mellan dig och köp och sälj-sidan, vilket kan leda till att du tas bort från gruppen.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Tim AxellRådgivare