FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/05/2018

Vem står för fraktkostnaderna vid hävning?

Jag har ett AB och har beställt 5000 kaffemuggar av ett svenskt företag. Muggarna stämmer inte överens med vad jag beställt gällande tryck m.m och jag har därför fått häva köpet. Skall mitt AB stå för fraktkostnaderna som uppkommer då jag ska skicka tillbaka muggarna eller ska leverantören betala frakten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom köpet skedde mellan två företag så blir det köplagen som blir tillämplig i ditt fall.

Eftersom varorna inte stämde överens med det ni avtalat om och att köpet p.g.a. detta hävdes så har du som köpare rätt till skadestånd för den skada du har lidit på grund av felet (40 § köplagen). En sådan skada skulle kunna vara t.ex. fraktkostnader för att skicka tillbaka varorna. Min tolkning är alltså att det bör vara säljaren som står för kostnaden, antingen direkt eller genom att ni får ersättning för den kostnad ni lagt ut.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare