FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/09/2019

Vem står för reseersättning om inte företaget gör det?

vem står för reseersättning om inte företaget gör det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om företaget du är anställd av inte står för reseersättning är det en kostnad du får stå för själv. Reseersättning kan i ett sådant fall i vissa fall vara avdragsgill i deklarationen.

Din fråga är väldigt kortfattat ställd, varför jag får be dig att återkomma med en mer specificerad fråga om du vill ha ett längre svar. Kortfattat kan dock nämnas att reglerna om reseavdrag finns i 12 kap. 5-17 § inkomstskattelagen (IL). Har du inte fått ersättning från arbetsgivaren och använt egen bil för tjänsteresor, har du exempel vis rätt till avdrag med 18,50 kronor per mil. Använder du egen förmånsbil och har betalat allt drivmedel själv, får du göra avdrag med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel (12 kap. 5 § IL). Utgifter för parkering ingår inte i reseersättningen utan avdrag för detta beviljas separat.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare