Vem utövar tillsyn över JO?

Hej!

Vem utövar tillsyn över JO? Deras beslut går inte att överklaga. Vad gör man om man anser att JO:s beslut strider mot saklighet och opartiskhet? Jag läser att JO är en myndighet under riksdagen och att detta anses falla under begreppet förvaltningsmyndighet. JO torde då falla under förvaltningslagens bestämmelser med krav på kommunikation enl 25 § innan beslut fattas. Vem klagar man till om detta inte har skett?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

JO står för Justitieombudsmannen och är precis som du säger en myndighet som arbetar på uppdrag av riksdagen (13 kap. 2 § 1 st RO). JO:s uppgifter och befogenheter regleras bl.a i lagen (1986:765) med instruktion om riksdagens ombudsmän, och Riksdagsordningen (2014:801) (RO).

Går det att överklaga ett JO-beslut?

Det finns ingen myndighet som utövar tillsyn över JO:s arbete och det finns därför inte heller någonstans att vända sig för att göra en formell anmälan, ifall en person anser att JO har fattat ett felaktigt beslut eller inte efterlever lagarna. En annan anledning till att det inte går att överklaga ett JO-beslut är att det endast fungerar som en rekommendation och är med det inte ett rättsligt bindande beslut.

Konstitutionsutskottet (KU) i riksdagen är det organ som bl.a. väljer justitieombudsman och det är också dit en kan vända sig med synpunkter på JO:s arbete. Riksdagen har befogenhet att avsätta en ombudsman som inte sköter sitt arbete på rätt sätt (13 kap. 4 § RO). Det är dock väldigt sällan som KU skulle granska ett enskilt ärende eller ännu mindre, kunna ändra på beslutet. KU:s uppgift är gentemot JO främst att se till att JO utför sitt arbete på ett korrekt sätt.

Sammanfattningsvis, JO regleras av egna särskilda regler och omfattas därför inte av Förvaltningslagen trots att det är en myndighet. Det finns inte heller ett formellt sätt att anmäla JO ifall du anser att JO har gjort fel, eller överklaga dess beslut. Dock finns det en möjlighet att påpeka sina synpunkter till KU i riksdagen, som är det organ som "har hand om" JO som myndighet. Trots detta är det inte troligt att KU skulle granska ditt enskilda ärende eller kunna ändra beslutet. Anledningen till att det finns så få alternativ i ditt fall, är för att ett JO-beslut endast är likt en rekommendation och inte en rättsligt bindande beslut gentemot dig.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare