FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/06/2020

Vem väcker åtal för hets mot folkgrupp?

Hej!

Om en privatperson uttrycker åsikter som eventuellt kan kategoriseras som hets mot folkgrupp på t.ex twitter. Vem är det då som väcker eventuellt åtal mot den personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Hets mot folkgrupp 16 kap. 8 § BRB är ett lagbrott som kan leda till fängelse eller böter. Åtal väcks av åklagare, men vem som helst kan anmäla ett misstänkt brott till polisen, som ansvarar för att utreda brottsmisstankar. Om åklagaren tror att åtal kommer leda till fällande dom väcker åklagaren åtal.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare