FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/02/2021

Vems ansvar är fel som visar sig efter köpet?

Hej

Sålde en bil för fyra månader sedan utan några som helst problem byte kamrem på bilen för ca snart ett år sedan finns stämpel i boken. Köparen skrev ett meddelande efter att han köpt bilen att bilen fungerar bra och dem är nöjda. Nu fyra månader efter ringer han och säger att kamrem har gått sönder och att bilen inte fungerar. Vad gäller då för

Mig som säljare ? Är jag skyldig att lösa felet ? Även om bilen var i gott skick utan några som helst fel. Dem fick provköra och titta på allt besiktades innan ochså och bilen gick igenom utan problem. Bara frågar nu vill dem jag ska kontakta företaget som bytte kamrem för garanti och jag har hjälpsamt försökt men det går ej då bilen står på någon annan nu garantin gällde mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det handlar om vem som har ansvar för vad i köpet av en begagnad bil till exempel utgår man från att ansvaret för fel går över på köparen då varan har avlämnats. Det vill säga att när köparen kör iväg med bilen är du som säljare inte längre ansvarig för fel som uppkommer (13 § Köplagen). Alltså är du enligt huvudregeln inte skyldig att hjälpa till med fel som uppkommit senare.

Däremot kan man som säljare bli ansvarig för fel som fanns redan vid riskövergången men som inte visar sig förrän senare (21 § KöpL). Avgörande blir då om kamremmen var trasig redan när köparen körde iväg med bilen. Det är svårt att svara på men för att köparen ska undkomma ansvaret för skadan måste denna kunna bevisa att felet fanns redan från början. Gissningsvis är det svårt för köparen att bevisa en sådan sak. Dessutom kan en köpare inte åberopa fel som hen borde ha upptäckt vid en undersökning av bilen.

Sammanfattningsvis verkar det som att du har gjort allt du kunnat och behövt och att köparen kommer få stå kostnaden själv. Undantaget är om hen kan bevisa att felet fanns då köpet genomfördes, men det kan vara svårt att bevisa.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare