FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2021

Vems är bostaden om min make köper den för pengar han fått i arv?

Hej, om min make ärver pengar efter sin pappa och vi väljer att med dessa pengar gå in med handpenning till ett hus (alternativt att vi köper huset för hela summan) och om jag och min make skiljer oss i framtiden, blir huset automatiskt hans eftersom vi köpt det med hans arvspengar? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställde din fråga till oss på Lawline!

Till att börja med regleras frågor om bodelning vid äktenskapsskillnad i äktenskapsbalken (ÄktB). Vidare kan konstateras att en bodelning ska ske vid en äktenskapsskillnad (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår giftorättsgodset (10 kap. 1 § ÄktB). Din fråga är därför beroende av om huset är att betrakta som giftorättsgods eller enskild egendom.

Giftorättsgods eller enskild egendom?

All egendom är giftorättsgods i den mån det inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). För att kunna se om egendomen är enskild får man titta i 7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken. Det uppställs där situationer där egendomen är att anses som enskild. Om arvet din make fått har varit villkorat där det framgår att det ska utgöra hans enskilda egendom så kommer han ha rätt till den delen vid en eventuell äktenskapsskillnad (7 kap. 2 § första stycket 3p. ÄktB).

Man kan enkelt säga att en del av huset ska träda istället för pengarna. Men detta förutsätter att det finns ett testamente i vilket det finns ett villkor kring att egendomen skulle vara hans enskilda. Om det inte finns något villkor i testamente om att pengarna din make har fått ska utgöra enskild egendom så kommer det ingå i en potentiell bodelning framöver.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare