FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/12/2020

Verkan av avtalsvillkor

Hej!

Hyr ut ett hus med kontrakt som säger hyra utan vatten, sopor och avlopp. Nu har det visat sig att sedan minst ett år sedan har mitt företag missat att skicka fakturor för dessa avgifter.

Min fråga är om jag kan kräva dessa avgifter i efterhand av hyresgästen?

Med vänliga hälsningar

Mats

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige råder det i allra största utsträckning avtalsfrihet, vilket inom civilrätten innebär att det i princip är fritt att avtala om vad som helst. Av din fråga framgår det att du i egenskap av hyresvärd ingått ett avtal med en hyresgäst om hyra, utan villkor om att erlägga avgift för vatten, sopor och avlopp om jag förstår din fråga rätt. Detta avtal har uppstått genom att du lämnat ett anbud följt av att hyresgästen accepterat avtalsvillkoren.

Med tanke på att de senare posterna inte har reglerats i avtalet som båda parter kommit överens om blir det svårt för dig att ensidigt kräva in dessa avgifter i efterhand om motparten inte går med på detta.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare