Veterinärkostnad för annan ägares hund

Hej

Jag var hundvakt till en hund. Under tiden jag passade hunden så skadade hunden sig själv i lek så pass att jag var tvungen att åka till veterinären.

Jag ringde till djurets ägare och hen gick med på att betala. Då hen var bortrest så sa jag att jag kunde lägga ut pengarna så länge tills hen fått lön.

Summan blev 5000kr. Nu vägrar ägaren till hunden betala.

Har jag rätt att kräva tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig Lawline! I Sverige råder avtalsfrihet. Genom att att du gått med att lägga ut pengar för veterinärkostnaden under förutsättning att hundägaren betalade tillbaka pengarna har ni ingått ett rättsligt bindande avtal. Problemet är att hen teoretiskt sett skulle kunna förneka det här – i så fall gäller principen om tjänst utan uppdrag. Principen innebär att en person kan ha rätt till ersättning för en tjänst hon eller han har utfört åt någon annan, trots att denna person inte har beställt denna tjänst. För detta krävs att ägaren själv varit förhindrad att handla, att hennes åsikt inte har kunnat efterfrågas samt att handlandet har skyddat henne från särskilda förluster eller skador. Om ägaren skulle förneka att ni har hörts i ärendet om hunden kan du åberopa dessa rättsprinciper för din rätt att få betalt. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare