Vi vill i en förening (alternativt samfällighet, ideell förening eller vid samäganderätt) om elledning utesluta en medlem, hur gör vi?

Hej

Det finns tre fastigheter (sommarstugor) där vi har en elförening med dessa tre fastigheter. Vi (föreningen) har gemensamt el abonnemang gentemot elbolag vilket innebär en fast kostnad för alla tre fastigheter. (en elmätare för totala förbrukning för alla tre fastigheter) och varje fastighet har en egen elmätare för att kunna betala sin förbrukning.

En av fastighetsägarna har vägrat lämna sin mätarställning sedan augusti 2016 och även uteblivit med betalning av sin del av fastaavgiften 1/3 och sin förbrukning från 1:a januari 2018 trots flertalet påpekanden skriftligt.

Kravet för dessa kostnader tom mars 2018 är lämnad till betalningsförelägganden hos kronofogmyndigheten, och nästa räkning skulle han ha betalat den 30:e april 2018 vilket även den uteblev. Totalt tre räkningar.

Vi har påpekat att utebliven betalning får konsekvenser men fastighetsägaren vägrar betala eller föra en normal dialog via sms, telefon, mail.

Vi övriga två medlemmar vill inte fortsätta betala hans räkningar eller sicka dessa vidare till kronofogden efter varje månad. Och sluta betala till elbolagen är inget alternativ eftersom då blir alla strömlösa.

Kan vi övriga medlemmar i ett protokollfört årsmöte utesluta denna medlem från föreningen eftersom årsmötet är det högst beslutande organ i en förening. ?

Kan vi på årsmötet besluta att den fastigheten skall kopplas från den gemensamma elen pga. obetalda räkningar ?

Kabeln till en fördelningspunkt är samägd av dessa tre fastigheter. Hur gå vidare ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tre aspekter denna frågeställning kan besvaras utifrån. Initialt kan nämnas, att 1) i det fall det föreligger en samfällighet, behöver lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter granskas i relation till det avtal ni upprättat. I annat fall får man utgå ifrån, att 2) det är i lag (1904:48) om samäganderätt (SamL) som frågan regleras, eftersom det kan antas att ledningen är en lös sak, juridiskt sett. Detta förutsatt att ledningen inte är av den typen som anges i ledningsrättslag (1973:1144) (då krävs troligen förrättning via lantmäteriet). Alternativt är det 3) fråga om en ideell förening.

Jag vet inte om er förening är en samfällighetsförening (att du i frågeställningen skriver "Vi (föreningen)"kan förvisso tyda på det, men i sådana fall måste jag ha tillgång till avtalet ni upprättat avseende samfälligheten. Du nämner även att kabeln är samägd, varför det är troligast att lag om samäganderätt bör tillämpas.

I det följande kommer jag sålunda i mitt svar utgå från 1) lag om samäganderätt och 2) vad som gäller i det fall det är fråga om en ideell förening.

Samäganderätt

Om ledningen ägs med samäganderätt krävs enligt huvudregel samtliga delägares samtycke för åtgärd beträffande förfogande över elledningen i dess helhet, eller för vidtagande av åtgärd i elledningens förvaltning (2 § SamL). Om delägarna inte kan enas om elledningens förvaltning eller nyttjande kan tingsrätten på ansökan av någon delägare, förordna att elledningen ska omhändertas av god man som utses av rätten. Även någon av delägarna kan utses som god man enligt 3 § SamL. Det finns sålunda inte, i det fall det är fråga om samäganderätt, möjlighet att rösta ut någon. De enda möjligheterna är samtycke eller tvångsförsäljning.

Den som blir utsedd till god man har skyldighet att förvalta elledningen i delägarnas bästa intresse. Om delägare vill sälja elledningen men inte kan enas om det med de andra delägarna eller någon av dem, kan delägaren ansöka hos tingsrätten om att för gemensam räkning sälja godset på offentlig auktion enligt 6 § SamL.

Förordnar rätten, att gods ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion utser rätten en god man att ombesörja auktionen och fördela köpeskillingen. I samband med ett förordnande om offentlig auktion ska rätten också, om det yrkas av någon delägare, bestämma ett pris under vilket godset inte får försäljas. I övrigt ska försäljningsvillkoren bestämmas av gode mannen.

Auktion enligt samäganderättslagen ska efter det att laga kraft börjat gälla angående rättens beslut om auktion, hållas så snart det kan. Observera att om någon delägare är försatt i konkurstillstånd, kan den gode mannen inte sälja godset så länge sagd delägares lott tillhör konkursboet.

Den gode mannen ska på lämpligt sätt kungöra försäljningsvillkoren samt tid och plats för auktionen. Alltså annonsera ut försäljningen via tidningar.

Om samtliga delägare är närvarande vid auktionen och de är överens om att anta eller förkasta ett anbud som lämnas på auktionen, gäller deras beslut.

Är delägarna ej ense, gäller högsta anbudet såsom antaget, om det ej understiger det pris som har bestämts som det lägsta priset (7 -12 §§ SamL). Kostnaderna får delas av delägarna enligt 15 § SamL.

Ideell förening

Allmänt om ideella föreningar

Till att börja med kan konstateras att ideella föreningar inte omfattas av någon lag. För att få svar på frågor rörande ideella föreningar använder man sig av (förutom föreningens stadga) lag (1987:667) om ekonomiska föreningar (EFL), lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetens område (avtalslagen) och aktiebolagslag (2005:551) (ABL) analogt, samt rättspraxis från domstolar. För att en ideell förening ska anses som juridisk person krävs enligt rättspraxis (se exempelvis NJA 1987 s. 394) bland annat att föreningen har antagit stadgar av viss fullständighet. Stadgarna ska innehålla föreningens namn och ändamål samt bestämmelser om hur beslut i föreningens angelägenheter åstadkommes.

Beslutande organ och konsensusbeslut

Enligt rättspraxis som finns är det högst beslutande organet i en ideell förening, som du nämner, årsmötet. Detta är alltså reglerat, men frågan om hur årsmötet ska fatta beslut regleras i varje ideell förenings enskilda stadga. Det vanligaste är att det endast krävs enkel majoritet (beslutet ska stödjas av mer än hälften av det totala antalet röster) men det går även att göra på andra sätt. Konsensusbeslut är inte så vanligt och kanske inte heller det mest praktiska i och med att det kan vara svårt att nå ett förslag som alla parter accepterar, men det är inte olagligt. Rättspraxis inom området visar på att stadgan har stor betydelse för föreningar.

Ibland sägs att ett beslut som tagits i konsensus, är ett beslut som uppnåtts i enighet. Det behöver dock inte alltid innebära att alla tycker exakt lika. Även i en vanlig majoritetsdemokrati accepterar man beslut som fattats genom omröstning även om man själv hade en annan åsikt. Skillnaden ligger i att konsensusbeslut i allmänhet tas avseende förslag som alla kan acceptera även om det fattade beslutet inte är någons egentliga förstaförslag, medan vanliga majoritetsomröstningar gärna tar beslut som en majoritet är för men en avsevärd minoritet starkt motsätter sig. Konsensusbeslut består sålunda ofta av kompromisser.

Om du är missnöjd med stadgan

I de fall du känner att du inte är nöjd med hur stadgan är utformad skulle jag råda dig att ta upp det i ett årsmöte (eftersom det endast är årsmötet som kan ändra stadgan). Det är inte säkert att någon ändring kan ske då alla måste vara eniga om det, men du kan ändå känna att din röst blir hörd.

Sammanfattning av din fråga

Domstolarna har lämnat frågan om att bestämma hur beslut ska fattas till de enskilda föreningarna. Beroende på stadgans utformning i er förening, kan ni besluta om uteslutande av medlem och frånkoppling av fastighet.

Slutlig sammanfattning

Om elledningen ägs gemensamt enligt samäganderättslagen krävs samtliga delägares samtycke för att sälja elledningen. Om ni inte kan komma överens kan ni begära att rätten utser en god man och att ledningen försäljs genom offentlig auktion. Detta eftersom de enda möjligheterna är samtycke eller tvångsförsäljning.

Är det istället fråga om en ideell förening, beror det på stadgans utformning i er förening, huruvida ni kan besluta om uteslutande av medlem och frånkoppling av fastighet.

Är det fråga om en samfällighetsförening, får ni gärna återkomma för avtalstolkning i relation till lag om förvaltning av samfälligheter.

Rekommendation

Jag rekommenderar att ni först fastställer huruvida det är fråga om samfällighet, samägande eller en ideell förening. Det bästa vore om alla delägare kan enas om att personen ifråga utesluts och att dennes fastighet frånkopplas från elledningen. Ni bör sålunda, fastän det är svårt, kontakta denne igen för att påtala att ni åsyftar utesluta denne. Förhoppningsvis kan personen förstå allvaret.

Beroende på vad ni fastställer enligt ovanstående bör ni granska ert avtal vid samfällighet i relation till den lagstiftningen. Är det fråga om samäganderätt bör ni granska ert avtal för att se om någon speciallag är tillämplig som kan göra att samäganderättslagen inte ska tillämpas. Jag rekommenderar att ni anlitar en jurist för detta. Om ni tror att samäganderättslagen är tillämplig på ert avtal kan ni även ansöka om god man och tvångsförsäljning hos tingsrätten. Om det istället är en ideell förening ska ni rösta i enlighet med stadgan.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare