FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt29/10/2017

Vid överlåtelse av bostadsrätt under marknadsvärde anses en del vara såld och en annan del vara bortgiven.

Jag vill sälja min bostadsrätt till min dotter och köpa in mig till 50% i min sambos lägenhet. Marknadsvärdet på min lägenhet är idag 2,5 miljoner (jag har betalat 1,1 miljon i köp o renovering) och värdet på min sambos lägenhet är ca 1,5 miljoner. Vi vill naturligtvis lösa det här så att vi alla gör en bra affär.

-Ska jag sälja min lägenhet till min dotter för 2 miljoner eller för fullt marknadsvärde och ge henne 500 000 till insats som gåva? Vilket blir bäst?

-Något annat vi bör tänka på rent skattemässigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förutsättning för en skattemässig gåva är att den måste vara rent benefik. Detta innebär att om du säljer för marknadsvärdet, dvs 2,5 miljoner, och ger 500 000 som "gåva", anser Skatteverket att du sålt för 2 miljoner i alla fall. Överlåtelse av bostadsrätt för ersättning som understiger marknadsvärdet kan vara komplicerad, för att den utgör ett så kallat blandat fång. Jag förklarar strax hur det fungerar i praktiken.

Om du säljer bostadsrätten med marknadsvärde på 2,5 miljoner för 2 miljoner, då anses du ha sålt (2,5 / 2 =) 80% av bostadsrätten och givit resterande 20% som gåva. Detta innebär att du får dra av 80% av 1,1 miljon, dvs 880 000, och din kapitalvinst blir 2 miljoner - 880 000 = 1 120 000. På detta ska du räkna med 22% skatt.

När din dotter säljer bostadsrätten vidare får hon dra av de 2 miljoner som hon betalar till dig plus 220 000 som du inte får dra av nu, dvs hennes omkostnadsbelopp blir 2 220 000.

Beroende på hur din situation ser ut kan det vara fördelaktigt att få uppskov med din skatt, med tanke på att du tänker köpa in dig i din sambos lägenhet. Har du redan planerat detta skulle det vara önskvärt att vända dig till Skatteverket som har koll på eventuella andra uppskov och fatta ett beslut om huruvida det är lönsamt i just ditt fall. Det finns en "ränta" när man lånar uppskovsbeloppet från staten: man tar upp en schablonintäkt, 1,67% av uppskovsbeloppets storlek varje år. Det kan i så fall vara så att du föredrar betala skatten nu.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare