FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt24/06/2017

Vid överlåtelse av fastighet utgår skatteberäkningen från hela kapitalvinsten.

Om jag skänker halva huset till min sambo och har lån som överstiger taxeringsvärdet men bara motsvarar 50% av marknadsvärdet kan min sambo ta över lånen utan att jag behöver betala skatt? Blir en eventuell skatt bara på den överskjutande delen jmf med taxeringsvärdet eller hela?

Eva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första är det så att du inte betalar skatt om du ger halva huset som gåva.

För det andra krävs för gåvan att den ska vara rent benifik, dvs att givaren inte får något från gåvotagaren. I ditt fall är det så att överlåtelsen, ifall sambon tar över lånen, ska betraktas som en avyttring och inte som en gåva. Därför kan du behöva betala skatt vid eventuell vinst.

Skatteberäningen utgår ifrån skillnaden mellan dina anskaffningsutgifter och vad som skatteverket ska anse utgöra ersättningen från din sambo, så kallat ersättningsbelopp. Hela den delen räknas som kapitalvinst och beskattas med 22%.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Sotirios ApostolouRådgivare