Vigsel inom andra trossamfund och i utlandet

Min dotter ska gifta sig inom islam. Han är svensk medborgare men muslimskt troende. Vad säger svensk lag om detta giftermål? Registreras detta även här? Vad gäller utomlands? Orolig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På samma sätt som en kan gifta sig i kyrkan och bli vigd av en präst så kan en även enligt svensk lag bli vigd av en imam. I Sverige får ett trossamfund, tex ett muslimskt sådant, ges tillstånd att förrätta vigsel, om samfundet uppfyller kriterierna i 1 § i lag (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom trossamfund. Om tillstånd har getts, får vigsel inom samfundet förrättas av den som enligt 2 § har förordnats att vara vigselförrättare, vilket skulle kunna vara en imam. Kammarkollegiet prövar även att vigselförrättaren har de kunskaper hen behöver för att kunna genomföra uppdraget. Om en vigselförrättare inte har tillstånd från Kammarkollegiet är vigseln inte giltig.

Vigselförrättaren är alltid skyldig att kontrollera att det har gjorts en hindersprövning inom rätt tid före vigseln och att det inte har kommit fram något hinder mot äktenskapet. Denna hindersprövning kontrolleras med hjälp av ett intyg som blivande makar måste lämna till vigselförrättaren före vigseln.

4 kap i äktenskapsbalken listar vad som gäller vid vigsel i Sverige och hänvisar även vidare till lag (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom trossamfund där du kan hitta mer information gällande vigsel inom andra trossamfund.

När det gäller vigsel i utlandet har olika länder olika regler för utländska vigslar. I utlandet kan du gifta dig inför en svensk eller en utländsk myndighet men efter vigseln i utlandet måste ett intyg visas upp för Skatteverket om att vigseln har ägt rum. Om Skatteverket bedömer att vigseln är giltig i Sverige registreras den i folkbokföringen, vilket innebär att äktenskapet då är registrerat i Sverige. Vid vigsel inför en utländsk myndighet krävs dock normalt sett inte någon svensk hindersprövning.

För att få mer information om vad som krävs för att ingå äktenskap i det aktuella landet som din dotter eventuellt ska gifta sig i bör du vända dig till den utländska vigselmyndigheten. Även landets ambassad eller konsulat i Sverige brukar också kunna lämna mer information om detta. Mitt tips till dig är även att kolla upp Skatteverkets hemsida för övrig information gällande registrering av äktenskap!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Allt gott,

Suana TaficRådgivare