Vikarierande skadeståndsansvar?

Hej! Jag är då och då barnvakt åt en liten flicka på snart 2 år, hon är snäll och skötsam men jag undrar ändå över en liten sak. OM något skulle hända, att hon exempelvis orsakar en skada på person eller egendom, är det då jag som "tillfällig ansvarig" eller vårdnadshavarna som ska ersätta skadan? Om det är vårdnadshavarna, har de någon rättslig grund att sedan kräva mig på pengar? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln inom skadeståndsrätten är det är personen som orsakat skadan som hålls ersättningsskyldig. När det kommer till personer som inte fyllt 18 år är dessa kan hållas ersättningsskyldiga i den mån detta är skäligt med hänsyn till barnets ålder, utveckling och omständigheterna i övrigt. Detta om själva barnets skadeståndsansvar.

Primärt är det barnets vårdnadshavare som har ett allmänt tillsynsansvar för att barnet inte orsakar några skador. Detta regleras främst i föräldrabalken (se: https://lagen.nu/1949:381#K6P2S1). I de fall där det kan konstateras att barnet orsakat en skada och barnets vårdnadshavare brustit i sin tillsynsplikt kan skadestånd utkrävas från föräldrar. Föräldrar kan också hållas ersättingsskyldiga enligt skadeståndslagen för skador som barnet orsakar genom brott, (dock med vissa begränsningar avseende beloppet).

När det kommer till barnvakter så har ju du ett tillsynsansvar för barnet på kontraktsrättsliga basis och därmed ett slags vikarierande ansvar för att barnet varken orsakar några skador eller själv blir skadad. Detta särskilt i de fall där du får betalt för dina tjänster. Huruvida du kan hållas skadeståndsskyldig beror till stor del på hur skadan uppkommit och huruvida du brustit i denna tillsynsplikt. Din brist i tillsynen ska också vara orsakande till att skadan uppkommit. Det är därför rätt svårt att generellt ge svar på frågan, men jag hoppas jag klargjort situationen lite för dig.

Robin HenningsonRådgivare