FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/05/2021

Vilka är påföljderna vid ett rättsligt fel?

jag köpte en båt i god tro till marknadsmässigt pris, inga konstigheter förutom att jag inte kollade upp båt och motor innan köp. det visade sig att båten var anmäld stulen 2019 i Sthlm och polisen tog båten och motorn i beslag. ursprungsägaren har fått ersättning via försäkringsbolaget. kan jag via köplagen kräva pengarna tillbaka av säljaren? (Privatperson som i sin tur påstår att han köpt båten i god tro av en annan privatperson)

hur går jag i så fall tillväga rent praktiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar från att du i form av privatperson köpt båten av en annan privatperson. I ett sådant fall är köplagen (KöpL) tillämplig (se 1 § och 4 § KöpL).

När någon köper en vara av säljaren som egentligen tillhör en tredje man föreligger ett så kallat rättsligt fel. Rättsliga fel regleras i 41 § KöpL. Av nämnda lagrum framgår att du som köpare har rätt till ett antal olika påföljder, förutsatt att det inte var avtalat mellan dig och säljaren att du skulle överta varan med den begränsning som tredje mans äganderätt innebär. Det framgår av ditt svar att du och säljaren inte har haft ett sådant avtal, varmed du har rätt till i första hand avhjälpande eller omleverans, och i andra hand till hävning. Du har även rätt till ersättning för eventuell skada du lidit, förutsatt att du var i god tro om tredje mans äganderätt (se 41 § andra stycket KöpL). Du måste för att få åberopa det rättsliga felet reklamera inom skälig tid (se 32 § KöpL).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare