FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev11/05/2017

Vilka åtgärder kan vidtas vid förfallen ränta i ett löpande skuldebrev?

Hej!

Jag har lånat ut pengar till en släkting. 300 000 kr. Vi har skrivit ett löpande skuldebrev där han ska betala en ränta på 3% varje månad. Han har inte betalat räntan för mars och om jag förstått det rätt förfaller då hela skulden och han måste betala in hela beloppet på 300 000 kr. Finns det någon gräns på hur många dagar fakturan ska vara försenad? Måste jag skicka en påminnelse på räntan innan skulden förfaller. Ska jag skick fakturan på 300 000 direkt till låntagaren eller kan jag skicka den till kronofogden först?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett skuldebrev saknar formkrav, vilket innebär att det som din släkting och du har skrivit ner som villkor blir bindande. Om ni har angett villkor i skuldebrevet som t ex att ”långivaren har rätt att säga upp lånet med omedelbar betalning om förfallen ränta inte betalas inom X dagar efter förfallodagen” kan du hos Kronofogdemyndigheten lämna in en ansökan om betalningsföreläggande. Om ni däremot inte kommit överens om ett sådant villkor utgår i regel dröjsmålsränta. Ränta på ränta kan räknas ut på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Sammanfattningsvis är det ert avtal, det löpande skuldebrevet, som ger er vägledning i den uppkomna situationen. Behöver du hjälp med att se över villkoren i ert löpande skuldebrev rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare