Vilka beviskrav ställs i våldtäktsmål?

Kan en person bli dömd för våldtäkt/sexuellt utnyttjande av minderårig om en myndig person träffar en minderårig utan att ha sex men den minderåriga säger att de haft sex och den myndiga säger att dom inte haft det och ett vittne sett dom två gå iväg tillsammans och vara borta några timmar men inte sett dom haft sex? Räcker det som "bevis" för att få den myndiga dömd ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av de omständigheter du beskriver framkommer inte den minderårigas ålder. Jag förutsätter att personen barnet har träffat är över 18 år. Notera att barnets ålder kan vara av vikt för brottsrubriceringen. Jag kommer därför gå igenom vad som är skillnaden mellan våldtäkt, våldtäkt mot barn och sexuellt utnyttjande av barn och avsluta med din fråga avseende bevis.

När är det våldtäkt mot barn, och när är det sexuellt utnyttjande av barn?

Barnet måste vara under 15 år för att brottet ska kunna rubriceras som våldtäkt mot barn (6 kap 4 § Brottsbalken). Om gärningspersonen är anhörig till barnet kan det även ses som våldtäkt mot barn om barnet fyllt 15 år men inte 18 år (6 kap 4 § stycke 2 Brottsbalken). Man kan därför säga att om gärningspersonen inte är anhörig och barnet fyllt 15 år men inte 18 år, ses det som våldtäkt av normalgrad (6 kap 1 § Brottsbalken).

Jag vill även understryka att det har kommit en ny "våldtäktsparagraf" (6 kapitlet 1 § a Brottsbalken) som tar sikte på att gärningspersonen kan dömas för våldtäkt om man varit grovt oaktsam, dvs inte haft avsikt till våldtäkten men borde förstått. Grovt oaktsam föreligger t.ex. om den ena personen misstänker att den andra inte helt frivilligt deltar men väljer ändå att utföra sexuella handlingen. Ju fler tydliga tecken det finns på att personen inte deltar frivilligt desto mer ökar skyldigheten att vidta en åtgärd. Syftet med paragrafen är att samlaget ska vara frivilligt från början till slut, och därför kan man dömas för våldtäkt om det finns syn på att en av personerna inte helt frivilligt är med på det.

För att brottet ska istället ses som sexuellt utnyttjande av barn förutsätts att det har varit "mindre grovt", (6 kapitlet 5 § Brottsbalken) t.ex. frivilligt samlag mellan en 16 årig och 14 årig.

Av din fråga förstår jag att det är oklart om personerna haft samlag eller ej. Det ställs inte krav på att personerna faktiskt haft samlag, utan våldtäkt kan komma i fråga även utan fysisk beröring. Det som krävs är att handlingen har kränkt offrets sexuella integritet. En sådan handling kan till exempel vara att gärningspersonen förmår offret att onanera, som även har förekommit i praxis.

Vad krävs för att få en fällande dom i våldtäktsmål?

I sexualbrott och i brottmål ställer man ett relativt högt beviskrav på åklagaren. Man säger att åklagaren ska kunna bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att den misstänkte är den skyldige och har gjort de som man påstår. Det ska med andra ord vara helt uteslutet att det var någon annan. I just sexualbrott så är bevisfrågan mycket svår då "ord står mot ord". Högsta domstolen har i ett våldtäktsmål (NJA 2017 s. 316 del 1) utgått från målsägandens (i ditt fall barnets) berättelse. Likt ditt fall bestod bevisningen av att"ord står mot ord", men att offret berättade för sin vän om händelsen direkt efter. Det man kan ta med sig från fallet är att domstolen tar hänsyn till om målsägandens berättelse varit:

sammanhängandetydliglogisk detaljrik

Berättelsen får inte förändras från förhör till förhör eller förhör till huvudförhandling. Enligt fallet ovan kan trovärdigheten i målsägandens berättelse, i kombination med vad som framkommit i målet - t.ex. hur barnet betedde sig efter händelsen - vara tillräckligt för en fällande dom. Vittnet som du pratar om skulle kunna bekräfta barnets beteende och reaktion efter händelsen, som skulle kunna styrka barnets berättelse.

Sammanfattning

Beroende på barnets ålder kan det bli olika former av våldtäkt. Bevisningen kan man väga på olika sätt. Men här får man kolla på hur barnet har mått, upplevt efter händelsen - vilket är något vittnet kan styrka. Bevisfrågan är som sagt väldigt svår i våldtäktsmål.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare