FrågaAVTALSRÄTTFormkrav29/04/2021

Vilka får bevittna en framtidsfullmakt?

Hej!

Vid bevittning av namnteckning av framtidsfullmakt får det inte vara direkt släktskap.

Kan frun till fullmaktshavaren och dennes dotter vara vittnen av namnteckningen?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En framtidsfullmakt ska vara skriftlig och bevittnas av två vittnen (se 4 § lag om framtidsfullmakter). Det framgår av 4 § tredje stycket lag om framtidsfullmakter att fullmaktshavaren inte får vara vittne och därtill sker en hänvisning till ärvdabalkens regler om testamente om vilka andra som inte får vara vittnen. Där finns en mängd begränsningar om vilka som på fullmaktsgivarens sida inte får bevittna framtidsfullmakten, exempelvis make sambo eller syskon (se 10 kap. 4 § första stycket ärvdabalken).

Det finns emellertid inga sådana begränsningar på fullmaktshavarens sida. Fullmaktshavarens fru och dotter kan alltså vara vittnen, även om det brukar rekommenderas att vittnena ska vara några som står helt utanför familjen.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare