Vilka felpåföljder kan jag göra gällande som konsument?

Hej jag köpte en vinterjacka för 1500:-

Den 8/10

Eftersom det är en vinterjacka har jag använt den sen i november.

Dragkedjan har börjat krångla och den fastnar i den lilla bit tyg som sitter mellan dragkedjan och själva jackan. Den har nu gått sönder på 3 ställen. Dragkedjan har lossnat från själva jackan på dom ställena

Vid kontakt med företaget så erbjuder dom kompensation på 25% eller att jag får skicka tillbaka jackan för att dom ska utreda det trasiga och sedan bestämma om jag har rätt till en ny och jag får då pengar tillbaka och får köpa jackan igen.

Detta innebär att jag blir utan jacka under en tid mitt i vintern. Det känns ju orimligt, även att jag då ska behöva köpa ännu en jacka.

Har jag någon rätt här eller är det deras vilkor som gäller? Kan jag som kund kräva något eller är det bara att lyda och välja något av dom alternativ som dom erbjuder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du – i egenskap av konsument – har köpt en vinterjacka av en näringsidkare, att jackan nu har gått sönder och att du därför undrar vad du har rätt till som kund.

Frågor om köp mellan näringsidkare och konsumenter regleras i konsumentköplagen (KköpL). Om du inte har köpt jackan som konsument av en näringsidkare blir köplagen (KöpL) tillämplig i stället.

Fel i vara

Om varans art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med avtalet, är varan felaktig (16 § KköpL). Säljaren svarar emellertid enbart för fel som fanns vid varans avlämnande (20 § KköpL). Sådana fel som visar sig inom 6 månader från att varan avlämnades anses dock alltid - om inte annat visas - ha funnits vid avlämnandet (20 a § KköpL). Av din fråga framgår att du köpte jackan den 8/10. Felen har alltså visat sig inom 6 månader och de presumeras därför ha funnits redan vid köpet.

Vilka påföljder kan köparen göra gällande vid fel i vara?

När varan är felaktig får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet (22 § KköpL). Detsamma gäller om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § KköpL). Köparen kan dock inte göra gällande vilken av felpåföljd som helst, bara för att just den felpåföljden passar honom eller henne bäst.

Köparen har i första hand rätt till avhjälpande och omleverans (26 § KköpL). Avhjälpande betyder att säljaren reparerar eller står för kostnaden att reparera den felaktiga varan medan omleverans innebär att köparen får ett nytt och felfritt exemplar av samma vara.

I andra hand har köparen rätt till prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter köparens reklamation (28 § KköpL). Att köpet hävs innebär att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet bortfaller. För rätt till hävning krävs dock att avtalsbrottet dessutom är av väsentlig betydelse för köparen (29 § KköpL).

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är alltså att den vinterjacka du har köpt är behäftad med fel. Du som kund kan därför kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning. I första hand kan du dock kräva att säljaren reparerar jackan eller levererar en ny och felfri jacka av samma slag. I andra hand kan du kräva prisavdrag eller hävning. Eftersom jackan är så pass trasig som den är och inte kan användas nu när den faktiskt är tänkt att användas (vinter) är min bedömning dock att felet kan vara att se som av väsentlig betydelse för dig och att du därför har rätt till hävning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare