Vilka förbättringar av en fastighet får man göra avdrag för vid försäljning?

Hejsan, jag är mitt uppe i en bodelning med en fastighet involverad där det gjorts omfattande renoveringar under senaste fem åren sedan huset köptes.

Därför undrar jag om samtliga förbättringar ska göras avdrag för eller bara de grundförbättrande...Den latenta skatten är ju för att kompensera vid en kommande försäljning och då den sker i framtiden kommer flera förbättringar inte vara avdragsgilla vid den tidspinkten

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av en fastighet så beskattas vinsten som man får ut enligt följande

Försäljningspriset

- försäljningsutgifter (exempelvis mäklarkostnad)

- anskaffningsvärde och lagfartskostnad m.m.

- förbättringsutgifter (exempelvis kostnader för att måla, bygga ut fastigheten m.fl.)

+ återföring av uppskov

= vinst eller förlust (se 44 kap 13-14 §§ och 45 kap Inkomstskattelagen, IL).

De förbättringar du talar om det vill säga så kallade förbättringsutgifter kan alltså precis som du säger under vissa förutsättningar dras av. Med förbättringskostnad avses antingen ny-, till- och ombyggnad (45 kap 11 § IL) eller förbättrande reparationer och underhåll som har utförts under de senaste 5 åren (45 kap 12 § IL). De kostnader som är för ny-, till- och ombyggnad har ingen femårsgräns. Däremot har andra förbättringar det, vilket betyder att det spelar roll när du säljer fastigheten. Om du exempelvis säljer fastigheten och förbättringar gjorts de senaste sex åren och framåt, så är det inte att ses som en förbättringsutgift och dras inte av (se 45 kap 12 § 2 st IL).

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare