FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/04/2019

Vilka garantier gäller vid entreprenadarbeten?

Vad händer med garantier gentemot kund vid entreprenadarbeten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Entreprenadrätten regleras genom olika "allmänna bestämmelser" inom byggindustrin, så kallade standardavtal. Vilket standardavtal det rör sig om är beroende på vilken typ av byggnation som ska göras. AB 04 är det som de flesta utgår från och även det jag kommer att utgå från gällande din fråga.

AB 04 anger att garantitiden är 5 år för entreprenörens arbete och 2 år för material och varor (4 § 7). Det innebär att entreprenören ansvarar för fel som framträder under garantitiden (5 § 5). Efter garantitiden ansvarar entreprenören endast för väsentligt fel som uppstått på grund av vårdslöshet (5 § 6).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare